I den här artikeln lär du dig att ta reda på vilken ungefärlig mängd trafik som du får (eller mister) om ditt sökord, som redan rankar topp 10,  ändrar ranking till godtycklig position 1-10 i Google.

Den här artikeln finns även i min blogg som du hittar på SimonNystrom.com. Där skriver jag mer om sökmotoroptimering, för dig som kommit lite längre vad gäller webbdesign och Internetmarknadsföring.

Steg 1 – Skaffa statistik

För att du enkelt ska kunna använda dig av denna metod någorlunda tillförlitligt krävs det att du redan rankar på förstasidan av Googles sökresultat för ett visst sökord. Du behöver även ett vettigt statistikprogram så att du vet hur många av dina besökare som kommer till din hemsida på ett visst sökord. Jag rekommenderar Google Analytics som är både bra och gratis.

Via Google Analytics vet jag att:

  • antalet besökare som kom in på ordet ”hemsida” till min sajt ”Webbdesigna.se” under september månad 2009 var 752 stycken.
  • 741 av besökarna kom via Google.

Utöver det så vet jag att min sajt varit stabil och legat på positon #2 i Google.se under samma månad vilket gör beräkningen pålitlig. Om din sida hoppar upp och ner på sökorden så får du försöka hitta ett kortare intervall och ta ett medelvärde på det.

Detta är fullt tillräckligt för en hyfsad beräkning. Observera att denna metod inte ger exakta värden - det är en ungefärlig uppskattning, bättre än inget, som visar potentialen hos dina sökord om du jämför dessa mellan varandra.

Klickfördelning för topp 10-positioner i Google

År 2006 skedde en uppmärksammad skandal. Då läckte  nämligen AOL data för fler än 20 miljoner sökningar och  650 000 användare. Intressant nog använde AOL samma sökresultat som Google vilket gjorde detta extra intressant.

Position Klickprocent Klickprocent relativt #1 Klickprocent relativt ^
1. 42,13
2. 11,9 #1/3,5 #1/3,5
3. 8,50 #1/4,9 #2/1,4
4. 6,06 #1/6,9 #3/1,4
5. 4,92 #1/8,5 #4/1,2
6. 4,05 #1/10,4 #5/1,2
7. 3,41 #1/12,3 #6/1,2
8. 3,01 #1/14,0 #7/1,1
9. 2,85 #1/14,8 #8/1,05
10. 2,99 #1/14,1 #9/1,05
Donna Fontenot var vad jag förstår  först med att sammanställa och att dela med sig av klickstatistik som ovanstående tabell baseras på.

klickfordelning-google-sok

Steg 2: Beräkna trafikförändringar vid olika sökordspositioner (1-10)

Med tabellen ovan som hjälp är det  mycket enkelt att beräkna trafikförändringar förutsatt att du redan har en av positionerna.

Ex 1: Beräkna antalet besökare om jag lyckas ta position 1

Jämför bara med kolumnen ”klickfrekvens relativt #1″ där du får värdet 3,5. Multiplicera besöksantalet under månaden med 3,5 (värde från nuvarande position 2) så får du det antal besökare som skulle hittat till mina sajt via ordet ”hemsida” om den legat på position ett istället:

741 besökare (Google) x 3,5 = 2594

Resultat:

Ökning med 1853 besökare per månad
Ökning med 61,8 besökare/dag

Ex 2: Beräkna antalet besökare om jag tappar till position #4

Jämför med kolumnen ”klickfrekvens relativt #1″ där du får värdet 3,5. Multiplicera besökasantalet med 3,5 för att få besöksantalet för position 1 och dividera sedan med 6,9 för att få besöksantalet med position #4:

(741 x 3,5) / 6,9  = 375 besökare

Resultat:

Minskning med 366 besökare per månad
Minskning med 61,8 besökare/dag

Så långt är det mycket enkla beräkningar. I någon kommande bloggpost har jag däremot tänkt att redovisa lite mer om metoder för att beräkna trafik där vi inte har någon egen data och måste förlita oss helt tilltjänster som exempelvis Google Keywords Suggestions. En betydligt knepigare och osäker metod för att göra trafikuppskattningar men absolut bättre än ingen trafikuppskattning alls.

Hitta ett billigt webbhotell för din hemsida

12:-/mån
One Webbhotell Betyg
15:-/mån
Web10 Webbhotell Betyg
36:-/mån
Host Gator Webbhotell Betyg
36:-/mån
Surftown Webbhotell Betyg

Snabbguider

Nedanför finns information för dig som vill komma igång med en hemsida på snabbast möjliga sätt - utan fokus på webbspråk.