I den här artikeln förklarar jag på ett ungefär hur viral marknadsföring fungerar, på ett enkelt sätt.

Vad är viral marknadsföring?

Viral marknadsföring är ett av de hetare verktygen att använda sig av idag. Det är en marknadsföringsstrategi som ofta tilltalar känslorna hos olika personer och på detta sätt påverkar mottagaren att skicka vidare budskapet genom existerande sociala nätverk som exempelvis Twitter, Facebook och Google+.

En enkel förklaring av viral marknadsföring är en idé som sprids, ungefär på samma sätt som en epedimi eller virus. Ju fler människor som nås - desto fler sprids det vidare till.

En stor fördel med en viral marknadsföringskampanj är att den ibland kan aktiveras och flyga flera gånger. Besökaren eller kunden bestämmer sig för om han eller hon gillar produkten/information/tjänsten och om kampanjen är effektiv så kommer den att spridas som en löpeld.

Om du vill skapa en viral marknadsföringskampanj så bör du du först bestämma målgruppen och sedan skapa ett budskap som är ämnat att påverka precis den här gruppen av människor. Lyckas du INTE med att påverka människor i tillräckligt hög grad så kommer även kampanjen att floppa.

Tre olika exempel för viral marknadsföring

Det vanligaste exemplet är att välja en strategi som baserar på just "skicka vidare". Det fungerar på så sätt att du presenterar innehållet och sedan ger besökaren möjligheten att berätta för sina vänner om din produkt, tjänst eller information. Se till att du presenterar ditt budskap i kombination med enkla sätt att föra budskapet vidare via delningsknappar för Twitter, Facebook och Google+.

Du kan även erbjuda en slags belöning för att besökaren ska sprida ditt budskap. Ett företag kan exempelvis betala dig om du hänvisar en besökare till ett företag och blir kund. På så sätt fungerar exempelvis affiliateprogram.

Ett tredje lurigare exempel kan vara att skicka ett meddelande som är kamouflerat som exempelvis en nyhet. Det kan det vara en nyhet som gör att folk börjar prata om något kontroversiellt i föroppning om att budskapet ska spridas vidare.

Ett klassiskt exempel

Ett av de mest klassiska exemplen på viral marknadsföring är eposttjänsten Hotmail. När Hotmail startade så innehöll varje meddelande som gick ut reklam för tjänsten och i botten av meddelanden fanns en länk till webbplatsen. Alla som använde tjänsten marknadsförde därmed Hotmail och alla som läste meddelanden var därmed mål för kampanjen och därmed potentiella framtida användare av tjänsten.

När någon skapade ett nytt konto så kunde personen via Hotmail ange sina kompisars epostadresser så att dessa fick information om att användaren skapat en epostadress hos Hotmail. På så sätt spreds budskapet hela tiden vidare utan ansträngning från företagets sida.

Hitta ett billigt webbhotell för din hemsida

12:-/mån
One Webbhotell Betyg
15:-/mån
Web10 Webbhotell Betyg
36:-/mån
Host Gator Webbhotell Betyg
36:-/mån
Surftown Webbhotell Betyg

Snabbguider

Nedanför finns information för dig som vill komma igång med en hemsida på snabbast möjliga sätt - utan fokus på webbspråk.