I den här artikeln lär du dig det viktigaste om taggen head.

Head-taggen innehåller information om dokumentet i sig och information som skrivs in här är inte direkt synlig på webbsidan, men kan vara det indirekt. I taggen head skrivs även meta tags in - information som dina besökare inte är intresserade av att se. Meta tags kan exempelvis tala om för en webbläsare hur tecken ska tolkas eller om sidan klassificerar sig som en sida som bara bör besökas av vuxna.

Head-taggen börjar med <head> och avslutas med </head>

Här kommer du även att lägga in länkar till dina CSS-filer och eventuella javascript m.m.

Låt oss fokusera på det absolut enklaste och det viktigaste.

Title

Om en sida på din webbplats listas bland sökresultaten i Google eller någon annan sökmotor så är det första användaren ser rubriken, dvs taggen title. Titeln väger tyngst när det gäller att beskriva en webbsidas innehåll - se därför till att alltid sätta korrekta beskrivande titlar på varje hemsida. Detta förbättrar din webbsidas chanser att träffa bra bland sökresultaten på den sökningen du eftersträvar att synas på.

Titel-taggen börjar med <title> och avslutas med </title>

Tips för title

Varje webbsida bör så långt det är möjligt använda en unik och beskrivande titel.

Eftersom titeln är det första som visas vid en sökning så bör du se till att utforma den snyggt för att uppmuntra till klick och därmed få besökare.

Titlar bör i i den mån det är möjligt vara unik för varje webbsida. Många är omedvetna om detta enkla tips och får av den anledningen mycket mindre trafik till sin hemsida eller blogg än vad de skulle fått om de lagt ner lite energi på att ge varje sida en unik och beskrivande titel.

Kodexempel

<title>Din titel h&auml;r</title>

I ovanstående kod användes ä för att representera bokstaven "ä"

Description, beskrivning

Description visas omedelbart under titeln i sökresultaten när din webbsida listas i sökresultaten.

Tips för description

Tänk på att beskrivningen, som namnet antyder, ska vara en bra beskrivning för webbsidan och unikt skriven. Beskrivningen bör komplettera titeln.

Ordentligt skrivna titlar och beskrivningar ger inte bara ökad relevans för sökmotorerna utan uppmuntrar även till fler klick så att du får fler besökare till din hemsida.

Kodexempel

<meta name="Description" content="Information om meta-taggar som exempelvis title, keywords och description."/>

 

Det sägs att sökord inte är speciellt viktiga för att hamna bra i sökmotorresultaten nuförtiden. Om du vill konkurrera mot andra sajter är det dock viktigt att göra allt rätt och att underskatta deras betydelse är fel väg att gå. Använd inte sökord som inte ingår i texten på din sida och skriv inte in samma ord flera gånger. Det är bättre att skriva för få sökord än alldeles för många icke-relevanta sökord. För många sökord kan tolkas som att du försöker spamma dig till bättre sökresultat.

Att skriva in populära sökord som exempelvis "paris hilton" och "porr" är fel väg att gå för att försöka få mer trafik. Sökmotorerna är slugare än så nuförtiden och du kan tas bort ur sökresultaten helt och hållet om du sysslar med föråldrade fusktekniker.

Kolla exemplet nedanför för att se hur du skriver in meta-datan för sökord!

Kodexempel för "keywords":

<meta name="Keywords" content="head, html, taggar, metataggar, titel, description, keywords, exempel"/>

Keywords, sökord

Sökord ges ingen som helst betydelse i sökmotorerna och är bra att användaom du vill slösa bort din värdefulla tid. Hata keywords - ja jag menar allvar. Strunta i dem.

Kodexempel

<meta name="Keywords" content="head, html, taggar, metataggar, titel, description, keywords, exempel"/>

Head-exempel i sitt sammanhang

Om du kopierar och klistrar in in nedanstående kod i en ren textfil, sparar den som filnamn.html och sedan öppnar den i en webbläsare så kommer webbläsarfönstret att visa en helt tom sida. Det enda som du kan läsa på sidan är en titel längst uppe i webbläsarens ram. Det andra är dold information som du endast ser om du klickar med höger musknapp i webbläsarfönstret och väljer "view source".

<head>
<title>Information om head-taggen</title>
<meta name="Description" content="Information om meta-taggar som exempelvis title, keywords och description."/>
<meta name="Keywords" content="head, html, taggar, metataggar, titel, description, keywords, exempel"/>
</head>

Kasta inte bort ditt liv på att skriva keywords som sagt (det röda).

<<< Doctypes ||Body >>>

Hitta ett billigt webbhotell för din hemsida

12:-/mån
One Webbhotell Betyg
15:-/mån
Web10 Webbhotell Betyg
36:-/mån
Host Gator Webbhotell Betyg
36:-/mån
Surftown Webbhotell Betyg

Snabbguider

Nedanför finns information för dig som vill komma igång med en hemsida på snabbast möjliga sätt - utan fokus på webbspråk.