I den här artikeln går vi igenom de viktigaste rubriktaggarna på en webbsida.

Rubriker i olika nivåer

Rubriker kan delas in i sex olika nivåer, där de två första nivåerna, h1- och h2 -taggen är de viktigaste. Övriga rubriktaggar är h3, h4, h5 och h6.

Taggen för rubriker, i det här exemplet en h1-rubrik längst upp i artikeln, börjar med <h1> och avslutas med </h1>

Rubrikerna h1 och h2

Den rubrik som väger tyngst på sidan är h1. Den är inte bara storleksmässigt störst utan väger tyngst bland rubrikerna när det gäller att bestämma relevans för olika sökord. Att använda rätt rubrik till det din webbsida handlar om är ett steg i rätt riktning för att träffa bra i sökmotorerna och få besökare. I h1-rubriken bör du försöka få med det absolut viktigaste sökordet för din sida, dvs vad du tror att folk söker på i exempelvis Google för att hitta information om det din hemsida handlar om men lika viktigt är att du verkligen använder en vettig rubrik som tilltalar besökaren.

Rubrikerna h3, h4, h5, h6

Dessa rubriker är det inte mycket att säga om. De används enbart för att strukturera upp sidan perfekt men bidrar inte till mycket ur sökmotorperspektiv. Det kan hända att jag själv använder mig av h3-taggen men längre ner än så bryr jag mig mer sällan om att gå.

Rubriker i ett sammanhang

<html>
<body>
<h1>En rubrik med en stycke text </h1>
<p>Här är stycket...</p>
</body>
</html>

Hitta ett billigt webbhotell för din hemsida

12:-/mån
One Webbhotell Betyg
15:-/mån
Web10 Webbhotell Betyg
36:-/mån
Host Gator Webbhotell Betyg
36:-/mån
Surftown Webbhotell Betyg

Snabbguider

Nedanför finns information för dig som vill komma igång med en hemsida på snabbast möjliga sätt - utan fokus på webbspråk.